بیانیه مشترک خطاب بە کلیە پناهجویان ایرانی مقیم ترکیه


این روزها یک بار دیگر شاهد گسترش تحریک پناهجویان بە ماجرا جویی و انتخاب مسیرهای ناامن برای نجات از بی آیندگی کنونی در ترکیە و غلبە بر استیصال حاکم هستیم .

سالهاست پناهجویان مقیم ترکیە از ملیتهای مختلف (ایرانی ، عراقی ، سوریایی و غیرە) توسط کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بە امان خدا رها شدە اند، حق و حقوق انسانی آنها به فراموشی سپرده شده و همانند بردگان با آنها رفتار می شود.

با واگذاری ثبت نام و پروسه رسیدگی به پرونده پناه جویان از جانب کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به اداره مهاجرت ترکیه عملا ابتدایی ترین حق و حقوق انسانهای گریزان و فراری از جنگ ، خشونت ، گروهای فرقه ای تروریست، حکومتهای دیکتاتور و استبدادی را محدود و زیر پا گذاشتند  .

اداره مهاجرت ترکیه نیز بدون در نظر گرفتن پروتکل ها و استانداردهای برسمیت شناختە شدە بین المللی سازمان ملل با پناهجویان رفتار می کند. گاها در شرایط  حساسی آنان را در اوج بی پرنسیپی در نزاعهای منطقەای (کشمکش مرزی با یونان) و بین المللی (باجگیری از اروپا) وجەالمعاملە و مصالحه قرار می دهد.

از طرف دیگر کشورهای پناهنده پذیر با رویکردی نژاد پرستانه و تبعیض آمیز ، سالهاست از پذیرش سهمیه خود از ترکیه امتناع کرده وآنرا به فراموشی سپرده اند .

در چند روز اخیر شایعاتی در میان پناهجویان پخش شدە کە از طریق مرزهای آبی و بویژە خشکی (بلغارستان، مقدونیە و یونان) پناهجویان میتوانند برای رسیدن بە اروپا اقدام بکنند. طبق اخباری کە بدست ما رسیدە جمع هایی  در گروهای چند ده نفری خود را برای این سفر پر مخاطر آمادە کردەاند . ما شدیدا نگران سرنوشت پناهجویانی هستیم کە در آغاز فصل سرما اقدام بە چنین ماجراجویی هایی می کنند .

ما بر شرایط ناهنجار و غیر انسانی کنونی حاکم بر جامعه پناهجویان واقف هستیم و تردیدی در این مورد نداریم . بە باور ما منشا انتظار و بلاتکلیفی و استیصال کنونی پناهجویان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگی است کە علیرغم سالهای متمادی انتظار هنوز برنامەای برای اعزام  پناهندگان بە کشورهای پناهندەپذیر ندارد. لذا در این خصوص باید یو ان اچ سی آر این مسئولیت را بپذیرد. کمیساریای عالی پناهندگان نمیتواند با صدور اطلاعیە این مخاطرات پیش رو را یادآور شود و راەکاری برای حل این بحران ارائە ندهد و کل اختیارات را بە  کشور  (ترکیە) بسپارد .

در سالهای گذشته  شاهد این ماجرا  بودیم که دولت ترکیە چگونه در رقابت با اتحادیە اروپا و باج خواهی از آنان مرزها را بە روی پناهجویان باز نمود. پناهجویان  روزها  با موانع جدی ارتش و مرزبانان روبرو شدند و مشاهده کردیم که چگونه با گاز اشک آور، باتوم ، ضرب و شتم  و ماندن در هوای سرد و بدون سرپناه با مرگ دست و پنجه نرم کردند . تعدای مصدوم شدند و تنی چند جان خود را از دست دادند و در نهایت با توافق دولت ترکیه و کشورهای اروپایی رویای باز شدن مرزها به کابوس تبدیل شد و پناهجویان ناچار بە برگشت بە محل سکونت قبلی خود شدند

ما امضا کنندگان این بیانیە میخواهیم کە :

۱- دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بە مسئولیت واقعی و تعهدات خود نسبت بە پناهجویان عمل کند.

۲-پروژە اعزام پناهجویان بە کشورهای ثالث بە طور جدی و از مسیرهای ایمن صورت گیرد.

۳- دولتها دست از اقدامات تحریک آمیز و وجە المعاملە قرار دادن پناهجویان بردارند و بە تعهدات خود در قبال پناهجویان عمل کنند .

۴ - از پناهجویان از هر ملیتی می خواهیم کە علیرغم واقف بودن بە مشقات زندگی و امنیت پناهجویان و بی آیندگی کە آنان را تهدید می کند، فریب سیاست  دولتها و قاچاقچیان انسان را نخورند و امنیت جانی خود را بە خطر نیاندازند. بە جای این اقدامات پر مخاطرە بە مبارزە و فعالیت آگاهگرانە و متشکل برای پایان دادن بە بلاتکلیفی موجود ، اقدام کنند.


سازمان سراسری پناهندگان ایرانی- بی مرز

شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اساسنامه شورای همبستگی پناهجویان ایران در ترکیه