بیانیه شورای همبستگی پناهجویان ایرانی در ترکیه علیه جنگ در اوکراین و سرنوشت غم انگیز پناهجویان

 

جنگ خشونت برنامه ریزی شده و سازمان یافته علیه بشریت است!

بار دیگر مردم جهان شاهد شروع یک جنگ ویرانگر و خانمان سوز شدند . اما اینبار نه در عراق ، افغانستان ، لیبی ، سوریه و…بلکه در قلب اروپا اکراین .  

بدون شک جنگ بین کشورهای اوکراین و روسیه ، انتخاب مردمان آن کشورها نبوده و نیست . همچنانکه جنگ کشورهای آسیایی و آفریقایی انتخاب مردمان آن کشورها نبوده است . تنها تفاوتش در این است که مردمان جنگ زده اوکراین در پشت حصارهای بتنی و فولادین گرفتار نشدند و با آغوش باز از آنها پذیرایی می شود . این مسئله بسیار خوشحال کننده است که کشورهای اروپایی مرزهای خود را به روی آواره گان اوکراینی گشوده اند . واقعیت تلخ این ماجرا یک بام و دو هوا در سیاست پذیرش پناهجویان و مهاجران کشورهای غربی نشان از نگاه تبعیض آمیز و همچنین نژاد پرستانه آشکار دارد .   

لابد داستان آن مادر افغان که او نیز قربانی جنگ و خشونت فرقه تروریست طالبان بود ودر مرز ایران و ترکیه در سرمای شدید و برای حفظ جان جگر گوشه هایش جان خود را فدا کرد شنیده اید ؟ اگر بدون تبعیض حق پناهندگی او به رسمیت شناخته می شد و می توانست آزادانه از مرز عبور کند اکنون سایه اش بر سر فرزندان خردسالش بود. البته این داستان غم انگیز هزاران مادر و کودکی است که در سکوت خبری رسانه ها جان می دهند و از بین می روند . این مادر افغان و هزاران مادر و فرزند دیگر اگر در اوکراین متولد می شدند ، بدلیل سیاست تبعیض ضد مهاجرتی از بین نمی رفتند ، و امروز در این فرار و کوچ اجباری پناهگاه امنی برای فرزندان خود پیدا می کردند . حدود یک ماه پیش ۱۹ پناهجوی آسیایی در مرز یونان و ترکیه به علت بسته بودن مرز و وجود دیوارهای پولادین در برابر چشمان جهان در سرما و گرسنگی جان باختند که این مسائل امری بدیهی برای کشورهای غربی است و طبیعتا به آسانی از کنار آن خواهند گذشت . همین چند ماه پیش وقتی هزاران پناهجو آسیایی از طریق بلاروس خود را به مرز لهستان رساندند تا مدتها در پشت مرزها ماندند تعدادی از آنها بر اثر سرما جانشان را از دست دادند که در بین آنها کودکانی نیز بودند پلیس و ارتش با تانک و تجهیزات مدرن نظامی با حمایت دیگر کشورهای غربی به بهانه هجوم سونامی پناهجویان به اروپا سد دفاعی در مقابل شان قرار دادند .  

جنگ و خشونت جز نابودی ، ویرانی ، کشتار و آوارگی ارمغانی برای مردم ستمدیده ندارد.در هر جنگی میلیاردها دلار هزینه صرف تجهیزات نظامی ویرانگر کشتار جمعی می شود به وسیله آن زندگی میلیونها انسان درگیر این جنگها را به تباهی و نابودی می کشاند . بدنبال آن تحت نام بشر دوستی و التزام به تعهدات بین المللی در مسئله آوارگان و پناهندگان تعدادی از این مردم بیدفاع که بر خلاف میل باطنی شان ناچار به کوچ اجباری می شوند را پذیرش می کنند.میلیونها انسان سرگردان و آواره برای لقمه ای نانی و یافتن سرپناهی به هر آنچه شایسته شان و کرامت انسانی آنها نیست ناچارا به آن تن می دهند. امروزه به دلیل همین جنگهای تحمیلی هزاران کودک و سالخورده کشته ، معلول ، آواره و یا بی سر پرست شده اند. مردان در جنگها قربانی و سلاخی می شوند. زنان و کودکان آواره و سرگردان به بردگی جنسی و جسمی کشیده می شوند. 

هر سال دولتهای حاکم بر جهان ٬ هزاران میلیارد دلار برای جنگ و حفاظت از خود هزینه می کنند ، در حالی که بیش از نیمی از مردم این کره خاکی در فقر و تنگدستی بسر می برند.اگر تنها بخشی از این هزینه های سرسام آور ویرانگر برای رفاه و آسایش مردم هزینه شود یک گرسنه در روی زمین وجود نخواهد داشت . مردم هیچ نیازی به جنگ ، کشتار و نابودی همدیگر ندارند .چرا که تنها قربانیان جنگ و خشونت مردمی هستند که هیچگونه منفعتی در این جنگها ندارند ما حصل این جنگها نه پیروزی برای مردم درگیر در آن بلکه فرجامش تباهی آنهاست . باری : در حالی که این اتحادیه اروپا مهربان و مدافع حقوق بشر خود را برای پذیرش چهار تا پنج میلیون آواره اوکراینی آماده کرده است بدلیل سیاست ضد مهاجرتی و تبعیض آمیز در قبال پناهندگان کشورهای خاورمیانه و کشورهای آفریقایی هر ساله هزاران زن و کودک بر اثر امواج متلاطم دریا غرق می شوند و یا در سرما و گرسنگی در کوهستانها جان می سپارند .  

آنچه محرز است در هر جنگ دو هدف استراتژیک وجود دارد : 

اول : فروش سلاح و مهمات برای ویران کردن . 

دوم : پرداخت وامهای کمر شکن برای باز سازی مناطق ویران شده بر اثر این جنگها

قاعدتا هیچ کدام از این جنگ های خانمانسوز بدون حمایت و ساپورت قدرتهای بزرگ منطقه شروع نخواهد شد . برای آغاز جنگها ابتدا زمینه آن از طریق پروپاگاندای رسانه ای شروع و برای آن آماده سازی می کنند . بدنبال یکی از آنها فتیله جنگ را به یک بهانه واهی روشن می کند. پس؛ جنگ خشونت برنامه ریزی شده و سازمان یافته توسط حاکمان مستبد خود خوانده علیه بشریت و کل محیط زیست این کره خاکیست.

تا زمانی که سرنوشت مردم جهان در دست حاکمان مستبد ، دیکتاتور ، استثمارگر است جنگها اجتناب ناپذیر است . زمانی امکان جلوگیری از این جنگها وجود دارد که مردم جهان در کمال امنیت ، آرامش و آسایش در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند ستم ، بیعدالتی ، نابرابری ، استبداد و خود کامگی وجود نداشته باشد . حاکمیت و سرنوشت امور جامعه توسط خود مردم اداره شود .  

شورای همبستگی پناهجویان و پناهنده گان ایرانی در ترکیه ضمن محکوم کردن جنگ و خشونت تحت هر نامی حمله روسیه به اوکراین را محکوم می کند . همگام و همصدا در کنار مردم روسیه و اوکراین و سراسر جهان خواهان صلح ، آسایش و برچیدن جنگهای کنونی در جهان هستیم . 

ما به عنوان بخشی از فعالان عرصه های مختلف سیاسی ، اجتماعی و رسانه ای که با بیرحمانه ترین شکل ممکن مورد اذیت ، آزار ، شکنجه ، زندان و… رژيم مستبد ، جنایتکار ، فاسد و تروریست حاکم بر ایران قرار گرفتیم برای امنیت جانی خود و خانواده به ناچار مجبور به فرار و کوچ اجباری شده ایم توجه تمامی کشورهای پناهنده پذیر ، مجامع بین المللی ، حقوق بشری و همه جریانات سیاسی و افرادی که اندکی قلبشان برای حرمت و کرامت انسانی بدون تبعیض می تپد به نکات زیر جلب می کنیم : 

۱ – ما از این تصمیم اروپا و غرب که خود را برای پذیرش چهار تا پنج میلیون آواره اوکراینی آماده می کنند استقبال می کنیم . اما بسی جای تامل دارد که اگر این ظرفیت پناهنده پذیری در غرب وجود دارد پس چرا چند ده نفر از مخالفان رژیم ضد بشری جمهوری اسلامی (فعالان سیاسی ، رسانه ای ، حقوق بشری و عرصه های مختلف اجتماعی) سالهاست در برزخ ترکیه گرفتار شده اند حتی تعدادی از آنها قبولی از کمیساریای عالی پناهنده گان سازمان ملل و اداره مهاجرت ترکیه دارند. متاسفانه حداقل تا این لحظه ٬ هیچ اقدام عملی برای انتقال آنها و اسکان مجدد برای کشور سوم انجام نگرفته است!؟سالهاست پشت درهای بسته کشورهای اروپایی و غربی گرفتار شده اند . نه راه برگشت دارند و نه راه پیش را . 

۲- ما بسیار خوشحالیم که آواره گان و پناهجویان اوکراینی به سرنوشت ما دچار نشدند. به علت فرهنگ ، ملیت ، رنگ و پوست مورد تبعیض قرار نگرفتند آزادانه و بدون هیچ مانعی از مرز کشورهای اروپای گذر کردند تا به فاجعه دیگر انسانی گرفتار نشوند .  

۳- مگر هر سال رژیم ایران رابه خاطر نقض حقوق بشر در زمینه های مختلف محکوم نمیکنید ؟ پس چرا در دفاع از حق و حقوق پناهندگی رویکرد دوگانه دارید!؟ چرا در مقابل قربانیان عملکرد این رژیم ضد بشری چشم و گوش خود را بسته اید!؟ و کسانی که برای نجات جان خود و خانواده شان به کشورهای پناهنده پذیر روی آورده اند را مورد تبعیض و بیعدالتی قرار می دهید!؟

سالهاست که رسیدگی به پرونده پناهجویان ایرانی در کشورهای مختلف مانند( ترکیه ، مالزی ، اندونزی ، تایلند و…) به فراموشی سپرده شده است 

۴ – ما ضمن حمایت از تمام مردمانی که در اثر ، جنگ ، خشونت ، فرقه گرایی ، حکومتهای استبدادی ، عدم وجود آزادیهای فردی و اجتماعی ، فقر و فلاکت ، بیعدالتی و نابرابری مجبور به فرار و یا ترک خانه و کاشانه خود شده اند عملکرد امروز کشورهای اروپای در رابطه با پناهجویان اوکراینی و ایرانی را تبعیض آمیز و نژادپرستانه می دانیم .  

ما خواهان برخورد انسانی بدون هرگونه تبعیضی براساس مفاد کنوانسیون ژنو و معاهدات جهانی حقوق بشر با تمام پناهجویان از جمله پناهجویان ایرانی هستیم 

۵ – در یک سال گذشته سه باند تبهکار ترور جمهوری اسلامی ایران در ترکیه شناسایی و متلاشی شدند ما بارها گفته ایم ترکیه حیات خلوت جمهوری اسلامی ایران است. فعالان سیاسی ، رسانه ای ، جنبشهای اجتماعی و در کل مخالفان رژیم ایران در ترکیه از امنیت جانی برخوردار نیستند. جمهوری اسلامی ایران در ترکیه شبکه های پیچیده ترور و ربایش تشکیل داده است ، نیروهای امنیتی ایران به شکلهای مختلف وارد ترکیه می شوند . عدم توجه مجامع بین المللی ، حقوق بشری و کشورهای پناهنده پذیر به شرایط ویژه امنیتی ترکیه برای مخالفان رژیم ایران ، سلب امنیت و در معرض به خطر افتادن بیشتر آنهاست .  

 آنچه جای تامل است این است که : آیا اراده ای وجود دارد برای مقابل با ترس و وحشتی که نیروهای امنیتی رژیم ایران برای مخالفان خود در ترکیه ایجاد کرده اند!؟

شورای همبستگی پناهجویان و پناهنده گان ایرانی در ترکیه از تمام مجامع بین المللی ، حقوق بشری ، احزاب و جریانات سیاسی ، آزادی خواهان و تمام کسانی که مخالف تبعیض ، استبداد و بیعدالتی هستند می خواهد صدای حق طلبی پناهجویان ایرانی در کشورهای مختلف پناهنده پذیر باشند.از هر طریق که می توانید برای انتقال پناهجویان ایرانی که در ترکیه جانشان در خطر است اقدامات لازم را به عمل آورید . 

شورای همبستگی پناه جویان و پناهنده گان ایرانی در ترکیه

۱۱ اسفند ۱۴۰۰ برابر با ۲ مارس ۲۰۲۲

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اساسنامه شورای همبستگی پناهجویان ایران در ترکیه

بیانیه مشترک خطاب بە کلیە پناهجویان ایرانی مقیم ترکیه