شرایط پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه دیگر قابل تحمل نیست!

 بیانیه شورای پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه

شرایط پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه دیگر قابل تحمل نیست!


شرایط بسیار نامساعد و غیر قابل تحملی که به خیل عظیم پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه تحمیل شده است امروز دیگر بر کسی پوشیده نیست. علیرغم آنکه آمار به روز شده ای در مورد تعداد دقیق این تبعیدیان در ترکیه موجود نیست اطلاعات جمع آوری شده از منابع مختلف آنرا حدود سی هزار نفر بر آورد نموده است.


اغلب این افراد کسانی هستند که از جهنمی که رژیم جمهوری اسلامی برای اکثریت بزرگی از مردم ایران ساخته است فرار کرده اند. جامعه ای که تحت حاکمیت جمهوری اسلامی سرکوب سیستماتیک، فقر و تنگدستی و فلاکت، ناامنی اجتماعی و فردی ،  تبعیض و نقض حقوق اجتماعی و فردی اكثریت مردم آنها را به ترک کشور وادار میکند. پناهجویان ایرانی در چنین شرایطی برای برخورداری از یک زندگی انسانی و بدور از تبعیض و زور و ستم جمهوری اسلامی به ترکیه فرار و از کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل درخواست پناهندگی نموده اند. اکثریت بزرگی از این پناهجویان سالهاست منتظر پاسخ این نهاد بین المللی و یا دولت ترکیه که در همکاری با آن مسئول پاسخگویی به درخواستهای آنان است میباشند. در این میان کم نیستند کسانی که سالهاست تقاضای پناهندگی آنان پذیرفته شده و منتظر انتقال به کشورهای ثالت می باشند. 


شرایط زندگی ما ایرانیان در ترکیه هرگز تا این حد سخت و غیر انسانی نبوده است. عدم برخورداری از حق کار و امنیت شغلی، محدودیتهای بسیار در استفاده از امکانات آموزشی، بهداشتی، حق انتخاب مکان زندگی و مسافرت و بسیاری مسائل اجتماعی دیگر و بویژه برخوردهای خشن و سیستماتیک نهادهای گوناگون دولت ترکیه مسائلی هستند که ما بطور روزمره با آن دست به گریبان می باشیم. بسیاری از دوستان ما و خانواده هایشان بدلیل عدم دسترسی به امکانات درمانی و همچنین شرایط بد مالی، در وضعیت روحی و روانی بسیار نامساعدی قرار گرفته اند که در مواردی خطرات جدی ای متوجه آنان نموده است.


 در این میان طیف وسیع فعالین سیاسی، کارگری و اجتماعی که بخاطر فعالیتهای خود ناچار به ترک ایران و درخواست پناهندگی در ترکیه شده اند علاوه بر مسائل برشمرده فوق همواره در معرض تهدیدات امنیتی و جانی دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی ایران و یا خطر دستگیری و دیپورت به ایران توسط دولت ترکیه قرار داشته و دارند. بویژه امروز که رژیم ایران بخشا بدلیل سیاستهای ماجراجویانه و بحران زای خود تحت فشارهای داخلی و خارجی قرار گرفته است، انتقام و قربانی نمودن مخالفین سیاسی خود را همچون همیشه در دستور کار قرار داده است. این مهم موجب تشدید فضای ترس و نا امنی موجود در میان این بخش از پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه گشته است. 


در چنین شرایطی ما پناهجویان و پناهندگان ایرانی دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه را مسئول حفظ جان، امنیت و رفاه خود میدانیم. ما بشدت به سیاست سکوت و عدم پاسخگویی به خواستهای برحق حقوقی و انسانی خود از طرف این سازمان اعتراض داریم. ما اعلام میکنیم که ظرفیت و تحمل بسیاری ازما مدتهاست به پایان رسیده است و حق خود میدانیم برای پیگیری خواستهایمان و وادار نمودن دفتر سازمان ملل به پاسخگویی اقدامات لازم را به عمل آوریم. ما با صدای بلند اعلام میکنیم که مسئول این بن بست و وادار نمودن ما به دست زدن به فعالیتهایی که تاکنون مایل به انجام آن نبوده ایم، مقامات کمیساریای عالی پناهندگان در ترکیه میباشند.


انسانهای آزاده و مدافع حقوق انسان و حق پناهندگی،

وضعیت موجود در ترکیه دیگر قابل تحمل نیست. دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل با سکوت و بی مسئولیتی غیر قابل باوری از هر گونه پاسخگویی و رسیدگی به نگرانیها، دلواپسیها و شکایات ما طفره میرود. این دفتر در مقابل هزاران پناهجویی که سالهاست منتظر دریافت خبر مصآحبه خود هستند و یا کسانی که مدتهاست تقاضای پناهندگی آنان پذیرفته شده و در انتظار انتقال به کشورهای دیگر میباشند، سلب مسئولیت نموده است. 


ما به صراحت اعلام میکنیم که یکی از دلایل وجود ما در ترکیه فرار از خشونت و بیرحمی سیستماتیک رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی بوده است و با هر گونه اقدامات خشونت آمیز مرزبندی داریم. با این وجود سکوت سنگین و غیر مسئولانه مسئولین سازمان ملل در ترکیه هیچ راهی جز برداشتن اقدامات عملی برای رساندن صدایمان به گوش مردم جهان نگذاشته است.   


در همین رابطه دو تن از دوستان ما چند هفته پیش در مقابل دفتر سازمان ملل در آنکارا دست به تحصن زدند. متاسفانه حال یکی از این افراد در زمان تحصن به حدی منقلب شد که بدلیل وضع وخیم این فرد و بستری شدن وی آنان ناگذیر به پایان تحصن خود شدند. ما در همان زمان یک بار دیگر از مسئولین دفتر مذکور درخواست پاسخگویی و رسیدگی به خواستهای برحقمان شدیم.

متاسفانه تاکنون و علیرغم چند هفته ای که از آن تحصن گذشته است، دفتر مذکور کماکان به سکوت خود ادامه میدهد. در چنین وضعیتی چاره ای جز برداشتن اقدامات عملی برای ما نمانده است.

 ما بدینوسیله بار دیگر از دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه میخواهیم اقدامات لازم جهت پاسخگویی به خواستهای برحق و قانونی ما بعمل آورد. چنانچه این درخواست ما کماکان با بی مسئولیتی و لاقیدی این دفتر مواجه شود، ما چاره ای جز عملی نمودن تصمیم خود نخواهیم داشت. ما همچنین در همین جا اعلام میکنیم که دفتر مذکور مسئول هر گونه مسئله ای است که در این رابطه روی دهد.


ما از همه سازمانها ، نهادها و افراد مدافع حقوق پناهندگی مصرانه و صمیمانه میخواهیم دفتر سازمان ملل در ترکیه را برای بذل توجه و انجام اقدامات لازم جهت پاسخگویی به خواسته های بر حق ما، تحت فشار قرار دهند. ما خواهان:


شتاب بخشیدن به پروسه رسیدگی، مصاحبه و پاسخگویی به درخواست پناهجویان   هستیم.

تسریع انتقال پناهندگان به کشورهای ثالث

پذیرش مسئولیت پاسخگویی به سئوالات، نگرانیها و سایرمسائل مربوط به کیسهای پناهندگی که از طرف پناهندگان و یا وکلای آنان مطرح میشود.

بذل توجه به نیازهای درمانی، خدمات اجتماعی و آموزشی پناهجویان و پناهندگان،

شورای پناهجویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه

آگوست ٢٠٢٢


https://t.me/iranrefugeessolidarity


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اساسنامه شورای همبستگی پناهجویان ایران در ترکیه

بیانیه مشترک خطاب بە کلیە پناهجویان ایرانی مقیم ترکیه