گفتگو هاله رستمی با خانم ندا ، همسر محمد ترابی

گفتگویی هاله رستمی با خانم  ندا، همسر
 محمد ترابی؛ پناهنده ای که ۶سال در کشور ترکیه به انتظار اسکان مجدد بود و به گفته ی همسرش، بدلیل قطع بیمه ی درمانی، موفق به پیگیری و ادامه درمان قلبش نگردید.
محمد ترابی  در ۱۷می ماه ۲۰۲۰، صعود کرد.
یادشان گرامی
از خانم ندا پرسیدم آیا جهت وصل شدن بیمه ی همسرتان اقدامی هم انجام دادید؟
گفت: "بارها به اداره مهاجرت شهرمون مراجعه کردم و گفتم همسرم آنژیو شده و الان مرتب کتفش درد میکنه؛ التماس کردم که فقط ۲روز بیمه همسرم را وصل کنید که بتونم اکو یا تستی ازشون بگیرم.
در جواب گفتند: 'باید راپور جدید بیاورید؛ آنها به کاغذی که روی دیوار نصب شده بود، اشاره کردند و گفتند که باید یکی از این ۵ شرط را داشته باشه تا بیمه شو وصل کنیم، فلج باشه، سنش بالا باشه و ...'"
و البته او بدرستی از آن شروط مطلع نیست.
 ندا  میگوید:
"گفتم همسر من آنژیو شده، چرا باید راپور جدید بیارم، آخه من چطوری میتونم۷۰۰-۸۰۰لیر هزینه کنم. اما باز هم جواب مثبتی نمی‌گیرد." ندا ماُیوس نمیشود، با سازمان ملل تماس میگیرد و آنها او را به تلفن ۱۵۷ ارجاع میدهند، در تماس با ۱۵۷، خانمی برای آقای ترابی پرونده ای تشکیل میدهد و ندا را به سوسیال راهنمایی میکند با این نوید که اینبار اطمینان داشته باشید که مشکل حل خواهد شد؛ اما این عزیزان در آنجا نیز جوابهایی مشابه با جوابهای اداره مهاجرت می شنوند که باید یکی از این چند شرط را داشته باشید و ..
بعد از تمامی این کشمکش ها، آقای محمد ترابی در ساعت ۲صبح مورخ دوشنبه ۱۷ماه می دچار ایست قلبی شده و با اورژانس به بیمارستان منتقل میشود، چند ساعت بعد در حالی که جای خالی جهت آنژیو وجود نداشته و برای رساندن ایشان به بیمارستان های شهرهای مجاور نیز مجوز لازم از آن بیمارستان ها داده نمیشود؛ سرانجام در ساعت ۶صبح آقای محمد ترابی مجددا دچار ایست قلبی شده و اینبار صعود میکنند.
ندا میگوید: 'گفتند باید ۱۵هزار لیر پرداخت کنید تا در بیمارستان خصوصی پذیرفته شوید.' او آنقدر گریه میکند که من نیز تاب نمی آورم و با او همراه میشوم.
در آخر او گله مند است و خواستار حق ضایع شده ی شوهرش، خودش و فرزندانش که یکبار از سرزمین مادریشان رانده شده اند و بار دیگر از سازمان ملل ،که آن را سازمانی حامی پناهندگان میدانست و البتهگله مند از دولت ترکیه که به تازگی بیمه ی پناهندگان ساکن کشورش را قطع کرد و برای وصل مجدد بیمه ها؛ شروطی را قائل شد.

نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

اساسنامه شورای همبستگی پناهجویان ایران در ترکیه

بیانیه مشترک خطاب بە کلیە پناهجویان ایرانی مقیم ترکیه